Drámaian romlik a diákok matematikai teljesítménye

Drámaian romlik a diákok matematikai teljesítménye

Európai vészhelyzet a matematika oktatásban, de nincs minden veszve. A legtöbben nem is értjük és nem is tudjuk, miért tanuljuk a tantárgyat.

Drámaian romlik a diákok matematikai teljesítménye

Drámaian romlik a diákok matematikai teljesítménye az Európai Unió tagállamaiban – derül ki az Európai Bizottság friss jelentéséből.

Eszerint az alulteljesítők aránya rekordmagasságba emelkedett, míg a kiválóan teljesítők száma csökkent – írja az Education and Training Monitor 2024 című jelentés. A helyzet különösen aggasztó Magyarországon, ahol az elmúlt években szintén nőtt az alulteljesítők aránya, ami hosszú távon veszélyeztetheti az ország gazdasági versenyképességét.



Egyre több diák marad le



Négy év alatt 6,6 százalékkal nőtt az Európai Unióban a matematikában alulteljesítők aránya a jelentés szerint. A legrosszabbul teljesítő országok között van Bulgária, Ciprus, Románia és Görögország – ezekben az államokban az alulteljesítők aránya meghaladja a 45%-ot. Magyarország ugyan nincs a legrosszabb helyzetben, de a trendek itt is kedvezőtlenek: egyre több diák küzd az alapvető matematikai készségek elsajátításával.

Mindeközben a legjobban teljesítő diákok aránya is csökken: a kiválóan teljesítők száma 11%-ról 7,9%-ra esett vissza négy év alatt az Európai Unióban. Míg Hollandia és Észtország kiemelkedik a tehetséges diákok arányát tekintve, addig Magyarország a középmezőnyben stagnál.



Miért veszélyes mindez hosszú távon?

„Az iskolai matematikaórán nem igazán derül ki a diákoknak, hogy miért kell matematikát tanulniuk. Ha ez megváltozna, akkor lenne esély arra, hogy közelebb kerüljön a matematika az emberekhez”– osztotta meg tapasztalatait Mosóczi András matematikatanár.

A matematikai készségek hiánya nemcsak az iskolapadban okoz problémát, hanem az egész társadalomra kihat.

A digitális átállás és a mesterséges intelligencia megjelenése miatt egyre nagyobb az igény a matematikai kritikus gondolkodásmódra, ráadásul a STEM-területeken (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) egyre nagyobb a munkaerőhiány. Így ha a jelenlegi trendek folytatódnak, veszélybe kerülhet az Európai Unió technológiai versenyképessége, és a gazdasági növekedés is lassulhat.

Az alacsony matematikai kompetenciák a mindennapi életben is hátrányt jelentenek.

Egy friss elemzés szerint a pénzügyi tudatosság – például a hitelek kamatköltségeinek kiszámítása vagy a háztartási költségvetés tervezése – szoros összefüggésben áll a matematikai készségekkel.

mateking.hu oktatási platform készítői szerint a matematikai gondolkodás fejlesztése segíti a problémamegoldó képességet. Ez minden szakmában versenyelőnyt jelenthet. Legyen szó ügyvédekről, közgazdászokról vagy mérnökökről.

További cikkek OKTATÁS témakörben itt>>>

Kép: Stock

Facebook oldalunk: ITT  >>>

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük