Ez a menza-trükk elvarázsolja a gyerekeket – és egészséges is!

Ez a menza-trükk elvarázsolja a gyerekeket – és egészséges is!

Utolsó frissítés: 2025-10-17

A menza ma már nem csak táplálék, hanem élmény is lehet!
A közétkeztetésben dolgozó szakemberek egyre kreatívabb módszerekkel ösztönzik a gyerekeket a változatos és egészséges táplálkozásra: a brokkolikrémlevest például „Shrek-levesként” tálalva a kicsik örömmel kanalazzák a zöldséget, miközben a szezonális és helyi alapanyagokkal készült ételek valódi ízélményt nyújtanak.

Home » Ez a menza-trükk elvarázsolja a gyerekeket – és egészséges is!
  • Szezonális és helyi alapanyagokkal fejlesztik az étlapot a közétkeztetésben.
  • A gyermekek táplálkozási szokásainak megalapozása kulcsfontosságú a jövő generációinak egészsége szempontjából.
  • Sok családban viszont megoldhatatlan kihívás a változatos, jól megtervezett ételek napi szintű elkészítése. Így ez a feladat és a felelősség a közétkeztetés szereplőire hárul.
  • Bár a menza szóhoz számtalan sztereotípia kapcsolódik, a közétkeztetés világa az elmúlt évtizedben gyökeresen átalakult.
  • A felelősen működő szolgáltatóknak ma már kiemelt célja az egészséges táplálkozásra nevelés és a szemléletformálás.

A menzáról sokaknak még mindig az íztelen, egyhangú, kevéssé gusztusos ételek ugranak be.

Pedig a közétkeztetés elhivatott szereplői már minőségi alapanyagok felhasználásával, modern konyhatechnológiák alkalmazásával, személyre szabott figyelemmel képesek valódi élménnyé tenni a gyerekek mindennapi étkezését és megalapozni egészségtudatos táplálkozásukat.

Ez a menza-trükk elvarázsolja a gyerekeket – és egészséges is!
Ez a menza-trükk elvarázsolja a gyerekeket – és egészséges is! – Kép: FreePik



„Bár a szabályozás megköti a kezünket, arra is ösztönöz bennünket, hogy folyamatos kreativitással szélesítsük kínálatunkat, és a minimum követelményeket magasan felülmúlva a lehető legváltozatosabb alapanyagokkal és technológiákkal dolgozzunk. Olyan, a magyar háztartásokból kikopóban lévő, de rendkívül értékes élelmiszereket is rendszeresen beépítünk az étrendbe, mint a csicseriborsó, a lencse vagy a bulgur” – hangsúlyozta a Julienne Kft. dietetikusa.


A Julienne Kft. elkötelezett képviselője a Slow-Food mozgalomnak.

Amelynek célja:

  • az ízélmény
  • az egészséges táplálkozás
  • a helyi termelők támogatása
  • a környezetbarát konyhai gyakorlatok előmozdítása
  • az ételek minőségét és az étkezéssel járó közösségi élmény hangsúlyozása


„Mindenek előtt igyekszünk kerülni a feldolgozott élelmiszereket. Az adalékanyagokkal, tartósítószerekkel készült „kényelmi termékek” és húskészítmények helyett a közétkeztetésben a kiinduló alap nyersanyagokból főzünk minden nap frissen ebédet, vagy készítünk házi krémeket, pástétomokat” árulta elEscusol Szőcs Julianna, a Julienne Kft. kereskedelmi igazgatója.

Miért válhat a menza kreatív és egészséges tereppé?

  • Nyitott kommunikáció: a szülőkkel és intézményekkel közösen alakítják ki a menüt, hogy a gyerekek táplálkozása élmény legyen.
  • Szezonális és helyi alapanyagok: csicseriborsó, lencse, bulgur és friss zöldségek kerülnek a tányérokra.
  • Friss, házi készítésű ételek: a feldolgozott termékeket minimalizálják, krémek, pástétomok készülnek friss nyersanyagból.
  • Oktatás és szemléletformálás: a közétkeztetés nemcsak ételt ad, hanem játékos kóstoltatással, egészségnapokkal és interaktív programokkal neveli a gyerekeket az egészségtudatosságra.



Az óvodáskor a legfogékonyabb időszak



Egy hároméves gyerek általában már kialakult ízpreferenciákkal érkezik a közösségbe. Ha a kisgyermekkori hozzátáplálást folytatva otthon nem találkozik változatos ízekkel és alapanyagokkal, az óvodai menü meglepetésként érheti, ha előtte nem járt közösségbe.

Hornyák Emese dietetikus szakértő szerint az óvodáskor a legideálisabb az étkezési szokások kialakítására, megváltoztatására. Hiszen Ilyenkor a gyerekek még nyitottak, és az óvodapedagógusok, dadusok biztatása sokat segít az újdonságok elfogadtatásában.


„Egy kis kreativitással pedig még inkább motiválhatók a kicsik a kóstolásra. Ha a brokkolikrémlevest „Shrek-levesnek” nevezzük, azonnal szívesen megeszik a gyerekek. Az alsó tagozatosok már kritikusabbak, és rájuk erősen hat a kortársak véleménye is, de sok gimnazista már tudatosabban választ az egészség vagy a fitnesz jegyében” – idézi fel a dietetikus.


A szakértő hozzáteszi, hogy a közétkeztetés nem csupán szolgáltató, hanem egyben edukációs partner is. A felelősségünk túlmutat a napi menü biztosításán.



„A szektor szereplőinek, az intézményeknek és a szülőknek közösen kell formálniuk a gyerekek étkezéshez való viszonyát. Azt látjuk, hogy azok a gyerekek, akik már az óvodában megszokták a változatos ízeket, később az iskolában is bátrabban választanak például egy bulgurral kínált sült csirkecombot cole-slaw salátával, a klasszikus rántott hús helyett. A főzelékeket kiegészítő/helyettesítő évekkel ezelőtt elutasított rakott ételek is mára teljesen elfogadottá váltak az iskolások körében” – teszi hozzá a Julienne Kft. kereskedelmi igazgatója.


Nem reggeli, tízórai!

A legnagyobb kihívást a közétkeztetésben az úgynevezett kisétkezések jelentik a szolgáltatók számára.


„Sok szülő a tízórait teljes értékű reggelinek tekinti, holott az hivatalosan csak egy köztes étkezés. A szolgáltatóknak így egyszerre kell megfelelniük a szülői elvárásoknak, a szűkös költségvetésnek és a táplálkozási ajánlásoknak” 
– magyarázza a dietetikus.


A kreatív, egészséges megoldások, mint a céklakrém, a házi gyümölcsjoghurt vagy a zöldséges tésztasaláták bevezetése gyakran intézményi és szülői ellenállásba ütközik.



„Ezért is elengedhetetlen a nyitott kommunikáció, a szülőknek és az intézményeknek partnerként kell tekinteniük a közétkeztetőre. Az építő jellegű javaslatokat mindig szívesen fogadjuk, hiszen a közös célunk az, hogy a gyerekek egészséges, tápláló és finom ételeket kapjanak minden nap. Étlapjainkat évről évre, hónapról hónapra fejlesztjük, figyelembe véve a szezonalitást és a helyi termelők kínálatát” – mondja Escusol Szőcs Julianna.

A Julienne Kft. saját pékséggel is rendelkezik, ahol a hagyományos termékek mellett többféle magvas, teljes kiörlésű és csökkentett cukor – és szénhidráttartalmú pékáruk is készülnek. Mivel saját maguknak gyártanak, ezért sokkal szélesebb választékot tudnak biztosítani a gyermekeknek.



A társadalmi szerepvállalás nem csupán szlogen



A Julienne Kft. jelenleg mintegy 15 iskolát és 25 óvodát szolgál ki, köztük számos magánintézményt is.



„Aktívan részt veszünk az intézmények életében, rendszeresen támogatjuk a sportnapokat és egészségnapokat, kóstolókkal, egészséges zöldségkrémekkel és pékárukkal. Dietetikusok bevonásával úgynevezett egészség napokat is szervezünk, ahol játékos feladatokkal, szemléltetéssel, kóstolással ösztönözzük, hogy a gyerekek élményszerűen ismerkedjenek meg az egészséges táplálkozással.”



A 20 éves szakmai múltra visszatekintő családi vállalkozás a közétkeztetés teljes spektrumát lefedi.

Naponta közel 15.000 adag ételt készítenek, a minőséget többek között ISO és HACCP tanúsítványok, valamint a Bisnode AAA minősítése is garantálják.


 „Kiemelten fontos számunkra a valódi társadalmi szerepvállalás, évek óta támogatjuk az Együtt a Daganatos Gyermekekért Alapítvány rendezvényeit, illetve a Budapest Bike Maffiával együttműködve rendszeresen segítünk a rászorulóknak. Több mint tíz éve elkötelezettek vagyunk a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása mellett is, amiért elnyertük a Fogyatékos-barát Munkahely elismerést is.”

A Julienne Kft. példája bizonyítja, hogy a menza lehet egyszerre egészséges, kreatív és élményszerű.


Az innovatív étlap, a friss alapanyagok és a szemléletformáló programok nemcsak a gyerekek ízlését formálják, hanem egészségtudatos felnőtteket is nevelnek a jövő generációjából.

Post Author: Miklós Edit

Miklós Edit újságíró, főszerkesztő és szövegíró, a FreeMix lapcsalád alapítója. Korábban Koronczay Editként ismerhették a nézők és olvasók. Több mint 25 éve dolgozik a médiában: az Echo TV, a Duna TV és a Magyar Televízió szerkesztő-riportereként kezdte pályáját, majd a Femina és a Cafeblog újságírójaként folytatta. Saját lapcsaládja ma már havi 3-4 milliós olvasottsággal működik. Különösen fontos számára az egészségtudatos, kiegyensúlyozott életmód népszerűsítése. Írásaival támogatni szeretné mindazokat, akik a testi-lelki egyensúlyt keresik. A szakmája egyben a szenvedélye is. A Táplálékallergia Magazin célja, hogy segítsen a tudatos, egészséges életmódban és útmutatót ad a különböző ételallergiákban, diétákban is. Tematikája: egészség, tudatos életmód, diéta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük